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Peer reviewed publications
Peer reviewed journal
Journal of Interpersonal Relations, Intergroup Relations and Identity (JIRIRI)
Journal sur l’identité, les relations interpersonnelles et les relations intergroupes (JIRIRI)
Volume 1 (2008) to volume 7 (2014)
Printed version, ISSN: 1916-6338
Electronic version, ISSN: 1916-6346
http://www.jiriri.ca
Books
Taylor, D. M., & de la Sablonnière, R. (2014). Towards constructive change in Aboriginal communities: A Social Psychology Perspective. Montréal: McGill-Queen’s University Press.
Sarrazin, G., de la Sablonnière, R., & Mailloux, Y. (2007). Manuel d'exercices pour accompagner: analyse statistique en sciences humaines. Montréal: Éditions Saint-Martin.
Sarrazin, G., de la Sablonnière, R., & Mailloux, Y. (2001). Manuel d'exercices pour accompagner: analyse statistique en sciences humaines. Ottawa: Les éditions RÉFLEX.
Book chapters
Guimond, S., & de la Sablonière, R. (in press). Transformative effects of institutions, roles, and social norms. In K. J. Reynolds & N. R. Brandscombe (Eds.), The Psychology of Change: Life Contexts, Experiences, and Identities.
de la Sablonnière, R., & Usborne, E. (2014). Toward a social psychology of social change: insights from Identity Process Theory. In G. M. Breakwell, & R. Jaspal (Eds), Identity Process Theory: Identity, Social Action and Social Change (pp. 203-221). Cambridge: Cambridge University Press.
de la Sablonnière, R., Usborne, E., & Taylor, D. M. (2011). Revivifier les langues autochtones meurtries: éliminer la discrimination systématique par l’enseignement. Dans L. Drapeau (Ed), Les langues autochtones du Québec: un patrimoine en danger (pp. 67-86).Québec: Presses de l'Université du Québec.
de la Sablonnière, R., & Pinard Saint-Pierre, F. (2010). Mémoire paradoxale. Dans H. B. Salah (Ed.) Arabitudes: L'altérité arabe au Québec (pp.156-160). Montréal: Fides.
Amiot, C. E., & de la Sablonnière, R. (2010). Facilitating the development and integration of multiple social identities: The case of immigrants in Québec. In R. J. Crisp (Ed.), The psychology of social and cultural diversity (pp. 34-61). West-Sussex, UK: Wiley-Blackwell.
de la Sablonnière, R., & Taylor, D. M. (2006). Changements sociaux et linguistiques: une menace seulement pour les anglophones? Dans P. Georgeault & M. Pagé (Eds), Le français, langue de la diversité québécoise (pp. 235-256). Montréal: Québec Amérique.
Encyclopedia chapter
Taylor, D. M., Usborne, E., & de la Sablonnière, R. (2008, 2012). Bilingual education in Aboriginal communities: Towards a vibrant Aboriginal identity. (Rev. ed.). Encyclopedia of Language and Literacy Development (pp. 1-8). London, ON: Canadian Language and Literacy Research Network.
Retrieved from http://www.literacyencyclopedia.ca/pdfs/topic.php?topId=260
Taylor, D. M., Usborne, E., & de la Sablonnière, R. (2008, 2012). L’éducation bilingue dans les collectivités autochtones pour une identité autochtone vivante. Encyclopédie du développement du langage et de l’alphabétisation (p.1-8). London, ON: Réseau canadien de recherche sur le langage et l’alphabétisation.
Retrieved from http://www.literacyencyclopedia.ca/pdfs/topic.php?topId=260&fr=true
Peer reviewed articles
In press
Cárdenas, D., Roebroeck, E., Pelletier-Dumas, M., & de la Sablonnière, R. (in press). Les enjeux de la Charte des valeurs québécoises en tant que politique assimilationniste: une augmentation du sentiment de menace et de la légitimation des préjugés. Diversité Canadienne.
Usborne, E., & de la Sablonnière, R. (in press). Understanding my culture means understanding myself: The function of cultural identity clarity for personal identity clarity and personal psychological well-being. Journal for the Theory of Social Behavior.
2014
Guimond, S., de la Sablonnière, R., & Nugier, A. (2014). Living in a multicultural world: Intergroup ideologies and the societal context of intergroup relations.European Review of Social Psychology, 25 (1), 142-188.
Gendreau, A., & de la Sablonnière, R. (2014). The cognitive process of identity reconstruction after the onset of a neurological disability. Disability and Rehabilitation, 36 (19), 1608-1617.
Taylor, D.M., de la Sablonnière, R., & French Bourgeois, L. (2014). Genuine Community Ownership of Northern Education: From Theory to Practice. Northern Public Affairs, 2, 55-59.
2013
de la Sablonnière, R., French Bourgeois, L., & Najih, M. (2013). Dramatic Social Change: A Psychological Perspective. Journal of Social and Political Psychology, 1, 253-272.
de la Sablonnière, R., Auger, É., Taylor, D. M., Crush, J., & McDonald, D. (2013). Social change in South Africa: A historical approach to relative deprivation. British Journal of Social Psychology, 52, 703-725.
Taylor, D.M. & de la Sablonnière, R. (2013). Why interventions in dysfunctional communities fail: the need for a truly collective approach. Canadian Psychology, 54, 22-29.
Plante, I., de la Sablonnière, R., Aronson, J. M., & Théorêt, M. (2013). Gender Stereotype Endorsement and Achievement-Related Outcomes: The Role of Competence Beliefs and Task Values. Contemporary Educational Psychology, 38, 225-235.
de la Sablonnière, R., Aubin, R., & Amiot, C. E. (2013). Le processus d’intégration des identités culturelles : La réalité des immigrants. Revue québécoise de psychologie, 34, 247-268.
Yampolsky, M.A., Amiot, C.E., & de la Sablonnière, R. (2013). Multicultural identity integration and well being: a qualitative exploration of variations in narrative coherence and multicultural identification. Frontiers in Cultural Psychology, 4, 1-15.
Carpentier, J., & de la Sablonnière, R. (2013). Identity profiles and well being of multicultural immigrants: the case of Canadian immigrants living in Quebec. Frontiers in Cultural Psychology, 4, 1-15.
2012
de la Sablonnière, R., & Pelletier-Dumas, M. (2012). La place des anglophones dans le récit culturel du Québec : le rôle des points tournants historiques. Enjeux de l’univers social, 8, 28-31.
de la Sablonnière, R., Tougas, F., de la Sablonnière, E., & Debrosse, R. (2012). Profound organizational change, psychological distress and burnout symptoms: The mediator role of collective relative deprivation. Group Processes & Intergroup relations, 15 (5), 776-790.
de la Sablonnière, R., Sabourin, M., Auger, É., & Newton, G. (2012). Facilitating open access in the behavioral sciences. Data Science Journal, 11, 9-28.
Auger, É., de la Sablonnière, R., Sabourin, M., & Newton, G. (2012). Author’s response: Facilitating open access in the behavioral sciences. Data Science Journal, 11, 9-28.
2011
de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., Pinard Saint-Pierre, F., & Annahatak, J. (2011). Cultural Narratives and Clarity of Cultural Identity: Understanding the well-being of Inuit Youth. Primitivism: A journal of Aboriginal and Indigenous community health, 9 (2), 301-322.
Bougie, E., Usborne, E., de la Sablonnière, R., & Taylor, D. M. (2011). The cultural narratives of Francophone and Anglophone Quebecers: Using a historical perspective to explore the relationships among collective relative deprivation, in-group entitativity, and collective esteem. British Journal of Social Psychology, 50 (4), 726-746.
2010
de la Sablonnière, R., Debrosse, R., & Benoit, S. (2010). Comparaison de trois conceptualisations de l’intégration identitaire: une étude auprès d’immigrants québécois. [Comparing three identity integration conceptualizations: A study among Quebec
Immigrants]. Cahiers internationaux de psychologie sociale, 88, 663-682.
de la Sablonnière, R., Auger, É., Sadykova, N., & Taylor, D. M. (2010). When the “we” impacts how I feel about myself: Effect of Temporal Collective Relative Deprivation on personal well-being in the context of dramatic social change in Kyrgyzstan. European Psychologist, 15, 271-282.
de la Sablonnière, R., Tougas, F., & Coulombe, S. (2010). Changements sociaux, valeurs et effet médiateur de la privation relative: la situation en Russie [Social changes, values, and the mediation effect of relative deprivation: The situation in Russia]. Cahiers internationaux de psychologie sociale, 85, 11-33.
de la Sablonnière, R., Tougas, F., & Perenlei, O. (2010). Beyond social and temporal comparisons: the role of temporal inter-group comparisons in the context of dramatic social change in Mongolia. Journal of Social Psychology, 150, 98-115.
2009
de la Sablonnière, R., Hénault, A.-M., & Huberdeau, M.-E. (2009). Comparaisons sociales et comparaisons temporelles: vers une approche séquentielle et fonction de la situation unique. [Social and temporal comparisons: A sequential approach and the role of the unique situation]. Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, 83, 3-24.
de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., & Sadykova, N. (2009). Challenges of applying a learning approach in the context of higher education in Kyrgyzstan. International Journal of Educational Development, 29, 628-634.
de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., Perozzo, C., & Sadykova, N. (2009). Reconceptualizing relative deprivation in the context of dramatic social change: The challenge confronting the people of Kyrgyzstan. European Journal of Social Psychology, 39, 325-345.
de la Sablonnière, R., Tougas, F., & Lortie-Lussier, M. (2009). Dramatic social change in Russia and Mongolia: Connecting relative deprivation to social identity. Journal of Cross-Cultural Psychology, 40, 327-348.
2008
Amiot, C. E., & de la Sablonnière, R. (2008). Immigrants in Québec: Toward an explanation of how multiple and potentially conflictual linguistic identities become integrated. Diversité Urbaine, automne, 145-161.
de la Sablonnière, R. (2008). Le bien-être psychologique des francophones et des anglophones : le rôle des points tournants de l'histoire du Québec. Diversité Urbaine, automne, 131-144.
de la Sablonnière, R., & Tougas, F. (2008). Relative deprivation and social identity in times of dramatic social changes: The case of nurses. Journal of Applied Social Psychology, 38, 2293-2314.
2007
Amiot, C. E., de la Sablonnière, R., Terry, D. J., & Smith, J. R. (2007). Integration of social identities in the self: Toward a cognitive-developmental model. Personality and Social Psychology Review, 11, 364-388.
de la Sablonnière, R. (2007). « Désélectriser » le choc culturel : le malaise identitaire chez l'intervenant. Équilibre, 2, 38-41.
Blanchard, C. M., Mask, L., Vallerand, R. J., de la Sablonnière, R., & Provencher, P. (2007). Reciprocal relationships between contextual and situational motivation in a sport setting. Psychology of Sport & Exercise, 8, 854-873.
2006
Lagacé, M., Tougas, F., Laplante, J., & de la Sablonnière, R. (2006). Du travail à la retraite, un parcours qui se réinvente? Une étude empirique auprès de retraités de la nouvelle génération. Vie et vieillissement, 5(4), 21-28.
2005
Tougas, F., Rinfret, N., Beaton, A., & de la Sablonnière, R. (2005). Policewomen acting in self-defense: Can psychological disengagement protect self-esteem from the negative outcomes of relative deprivation? Journal of Personality and Social Psychology, 88, 790-800.
2004
Tougas, F., Lagacé, M., de la Sablonnière, R., & Kocum, L. (2004). A new approach to the link between identity and relative deprivation in the perspective of ageism and retirement. International Journal of Aging & Human Development, 59, 1-23.
Tougas, F., Desruisseaux, J.-C., Desrochers, A., St-Pierre, L., Perrino, A., & de la Sablonnière, R. (2004). Two forms of racism and their related outcomes: The bad and the ugly. Revue canadienne des sciences du comportement, 36, 177-189.
Joly, S., Tougas, F., & de la Sablonnière, R. (2004). Le nationalisme d'un groupe minoritaire: pour le meilleur ou pour le pire? Revue canadienne des sciences du comportement, 36, 45-55.
2003
Tougas, F., de la Sablonnière, R., Lagacé, M., & Kocum, L. (2003). Intrusiveness of minorities: Growing pains for the majority group? Journal of Applied Social Psychology, 33, 283-298.
2002
Desruisseaux, J.-C., St-Pierre, L., Tougas, F., & de la Sablonnière, R. (2002) Jeunes Haïtiens de Montréal et déviance: frustration, méfiance et mauvaises fréquentations. Revue québécoise de psychologie, 23, 43-55.
1999
de la Sablonnière, R. (1999). Jak sie sprawdza postepy w nauce z zakresu jezyka francuskiego w Quebecu [Polish]. (Évaluation de l'acquisition de la langue maternelle au Québec). Nowa Polszczyzna, 1, 29-30.
Journal articles and other publications without peer review
Pelletier-Dumas, M., Roebroeck, E., Cárdenas, D., & de la Sablonnière, R. (2013, 19 octobre). La Charte des valeurs: une politique assimilationniste allant contre la cohésion sociale. Le Huffington Post Québec. Récupéré de http://quebec.huffingtonpost.ca/mathieu-pelletier-dumas/charte-valeurs-contre-cohesion-sociale_b_4122982.html.
Cleveland, J., de la Sablonnière, R. et al. (2013, 4 novembre). Choisir l'intégration, pas l'intégrisme. Le Huffington Post Québec. Récupéré de http://quebec.huffingtonpost.ca/janet-cleveland/choisir-integrationpas-integrisme_b_4197802.html
de la Sablonnière, R., & Taylor, D. M. (2011). Procès de Guy Turcotte – Le risque réel de la normalisation de la violence au Québec. Le Devoir. B-5. Retrieved from http://www.ledevoir.com/societe/justice/327969/proces-de-guy-turcotte-le-risque-reel-de-la-normalisation-de-la-violence-au-quebec
Sancho, M.-C., & de la Sablonnière, R. (2009). Le rôle du conflit identitaire dans le changement de trajectoire de vie. Journal Le Bonjour, décembre, 14.
de la Sablonnière, R., Pinard Saint-Pierre, F., Perozzo, C., Debrosse, R., Coulombe, F. S., Auger, É., Carpentier, J., Hénault, A.-M., French Bourgeois, L., & Fneiche, E. (2007). Vers une intégration réciproque des identités culturelles: un sens à la crise symptomatique des accommodements raisonnables. Mémoire présenté à la Commission de consultation sur les pratiques d'accommodement reliées aux différences culturelles.
de la Sablonnière, R. (2007). Compte rendu de lecture du livre « Les fondements de la psychologie sociale, 2ième édition », sous la direction de R. J. Vallerand. Psychologie canadienne, 48, 46-48.
Research reports and other publications
Auger, E., Blondin-Gravel, R., de la Sablonnière, R., & Taylor, D. M. (2011). Construction of a Xenophobia Scale 2010. Southern African Migration Project (SAMP). Queens’ University. Kingston.
Sancho, M.-C., Hortop, G., de la Sablonnière, R., Gorborukova, G. L., Baldwin, M. D., Lydon, J. E., Taylor, D. M. (2009). Different social identities. Preliminary report. Université de Montréal.
Crush, J., de la Sablonnière, R., McDonald, D. A., Williams, V., Leftko-Everett, K., Dorey, D., & Taylor, S. M. (2008). The perfect storm: The realities of xenophobia in contemporary South Africa. Southern African Migration Project: Cape Town.
de la Sablonnière, R., Sabourin, M., & Zborowski, M. (2007). Rétroaction relative à l'ébauche de la Stratégie d'octobre 2007: Stratégie canadienne sur l'information numérique. Pour le Comité national canadien, Committee on Data for Science and Technology (CNC/CODATA).
de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., & Coulombe, S. (2007). Construction of a Xenophobia Scale. Southern African Migration Project (SAMP). Queens' University. Kingston.
de la Sablonnière, R., & Osmanalieva, Z. (2004). Report on CEP students' evaluation of teacher in Central Asia and Mongolia. Criticism and suggestions for improvement of the questionnaire. Civic Education Project, Central Asia and Mongolia. Bishkek, Kirghizstan.
de la Sablonnière, R. (2004). Study guide for «Paillant, J. (2001). SPSS surviving manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for Windows (version 10). Buckingham & Philadelphia: Open University Press». Bishkek, Kirghizstan.
de la Sablonnière, R., & Tougas, F. (2002). La réaction du personnel infirmier suite aux changements organisationnels. Rapport de recherche présenté au Centre Hospitalier Saint-Eustache.
de la Sablonnière, R., Lamontagne, C., & Mailloux, Y. (1998). Projet de recherche de la direction des programmes pré-diplômés en psychologie sur l'enseignement des méthodes quantitatives. Phase I. Le problème. Rapport des activités pour l'année '97-'98 soumis au Comité exécutif de l'École de Psychologie.
Research reports on aboriginal communities
2012
de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., Pilurtuut, U., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., & Manrique, E. (2012). Survey research as a vehicle for constructive social change: Partnering with parents and communities in education. Research report #4: Summary of Phase I. Report submitted to the Canadian Council on Learning; Indian and Northern Affairs, Canada; Kativik School Board; Nunavut Ministry of Education; Northwest Territories Ministry of Education, Culture, and Employment; Nunatsiavut Ministry of Education.
2011
Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E., & Redmond, A. (2011). Summary of key results from the Kangiqsujuaq language testing.Rapport de recherche présenté à la Commission scolaire Kativik.
Taylor, D.M., de la Sablonnière, R., Usborne, E., & Redmond, A. (2011). Kangiqsujuaq language testing and data collection. Rapport de recherche présenté à la Comission scolaire Kativik.
Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., de Krom, V., Pilurtuut, U., & Laughlin, J. (2011).Satuutitsasiurniq: partnering with Inuit parents and communities in education. Pan-Northern analysis paper. Submitted to the Indian and Northern Affairs Canada.
Pilurtuut, U., de la Sablonnière, R., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., Taylor, D. M., & Manrique, E. (2011). The Satuutitsasiurniq Project: Phase II – Meeting 1.
Pilurtuut, U., de la Sablonnière, R., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., Taylor, D. M., & Manrique, E. (2011). The Satuutitsasiurniq Project: Phase II – Meeting 2.
Pilurtuut, U., de la Sablonnière, R., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., Taylor, D. M., & Manrique, E. (2011). The Satuutitsasiurniq Project: Phase II – Meeting 3.
2010
Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., de Krom, V., Pilurtuut, U., & Laughlin, J. (2010). Survey research as a vehicle for constructive social change: Partnering with parents and communities in education. Research report #3: Surveying an entire community. Report submitted to the Canadian Council on Learning; Indian and Northern Affairs, Canada; Kativik School Board; Nunavut Ministry of Education; Northwest Territories Ministry of Education, Culture, and Employment; Nunatsiavut Ministry of Education.
Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., de Krom, V., Pilurtuut, U., & Laughlin, J. (2010). Survey research as a vehicle for constructive social change: Partnering with parents and communities in education. Research report #2: Engaging the community. Report submitted to the Canadian Council on Learning; Indian and Northern Affairs, Canada; Kativik School Board; Nunavut Ministry of Education; Northwest Territories Ministry of Education, Culture, and Employment; Nunatsiavut Ministry of Education.
Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., de Krom, V., Pilurtuut, U., & Laughlin, J. (2010). Survey research as a vehicle for constructive social change: Partnering with parents and communities in education. Research report #1: Designing the survey research instrument. Report submitted to the Canadian Council on Learning; Indian and Northern Affairs, Canada; Kativik School Board; Nunavut Ministry of Education; Northwest Territories Ministry of Education, Culture, and Employment; Nunatsiavut Ministry of Education.
2008
de la Sablonnière, R., Usborne, E., & Taylor, D. M. (2008). Do you want 1 cookie now or 2 cookies later? How to succeed at school. Rapport de recherche présenté à la Comission scolaire Kativik.
de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., Pinard Saint-Pierre, F., & Annahatak, J. (2008). Cultural narratives and clarity of identity: Understanding the well-being of Inuit Youth. Rapport de recherche présenté à la Commission scolaire Kativik.
2007
Taylor, D. M., Aitchison, M., Keleutak, H., Airo, S., Qumaaluk, Q., Qinuajuak, S., de Krom, V., de la Sablonnière, R., & Usborne, E. (2007). Partnering with parents and communities: Maximizing the educational experience for Inuit students. Publication imprimée et sur Internet. Retrieved from http://www.itk.ca/publication/itk-education-initiative-education-accord-and-summit-report
Document distribué lors du Sommet sur l'éducation à Inuvik Avril 2008. Inuit Tapiriit Kanatami (ITK).
Taylor, D. M., & de la Sablonnière, R., (2007). Failing our Aboriginal people: A normative theory of effective social change. Rapport de recherche présenté à la Comission scolaire Kativik. |