| If you would like to receive e-version of any  publication listed below, please contact me by email: roxane.de.la.sablonniere@umontreal.ca Download list of publications in one pdf file
 Peer reviewed publications Peer reviewed journal Journal of Interpersonal Relations,  Intergroup Relations and Identity (JIRIRI)Journal  sur l’identité, les relations interpersonnelles et les relations intergroupes  (JIRIRI)
 
 Volume 1 (2008) to volume 7 (2014)
 Printed version, ISSN: 1916-6338 Electronic version, ISSN: 1916-6346
 http://www.jiriri.ca
 Books Taylor, D. M., & de la Sablonnière, R. (2014). Towards constructive change  in Aboriginal communities: A Social Psychology Perspective. Montréal: McGill-Queen’s University Press.                 Sarrazin, G., de la Sablonnière, R., &  Mailloux, Y. (2007). Manuel  d'exercices pour accompagner: analyse statistique en sciences humaines.  Montréal: Éditions Saint-Martin.               Sarrazin, G., de la Sablonnière, R., &  Mailloux, Y. (2001).  Manuel  d'exercices pour accompagner: analyse statistique en sciences humaines. Ottawa:  Les éditions RÉFLEX. Book chapters Guimond, S., & de la Sablonière, R. (in press). Transformative  effects of institutions, roles, and social norms. In K. J. Reynolds & N. R.  Brandscombe (Eds.), The Psychology of  Change: Life Contexts, Experiences, and Identities. 
 de la Sablonnière, R., & Usborne, E. (2014). Toward a social psychology of social change: insights from Identity Process  Theory. In G. M. Breakwell, & R. Jaspal (Eds), Identity Process Theory: Identity,  Social Action and Social Change (pp. 203-221). Cambridge: Cambridge University Press.               de la Sablonnière, R., Usborne, E., & Taylor,  D. M. (2011). Revivifier les langues autochtones meurtries: éliminer la  discrimination systématique par l’enseignement. Dans L. Drapeau (Ed), Les langues autochtones du Québec:  un patrimoine en danger (pp.  67-86).Québec: Presses de l'Université du Québec. de la Sablonnière, R., & Pinard Saint-Pierre,  F. (2010). Mémoire paradoxale. Dans H. B. Salah (Ed.) Arabitudes: L'altérité arabe au  Québec (pp.156-160). Montréal: Fides.               Amiot, C. E., & de la Sablonnière, R. (2010). Facilitating the development and integration of multiple social  identities: The case of immigrants in Québec. In R. J. Crisp (Ed.), The psychology of social  and cultural diversity (pp.  34-61). West-Sussex, UK:  Wiley-Blackwell.               de la Sablonnière, R., & Taylor, D. M. (2006).  Changements sociaux et linguistiques: une menace seulement pour les  anglophones? Dans P. Georgeault & M. Pagé (Eds), Le français, langue de la  diversité québécoise (pp.  235-256). Montréal: Québec Amérique. Encyclopedia chapter               Taylor, D. M., Usborne, E., & de la Sablonnière, R. (2008, 2012). Bilingual  education in Aboriginal communities: Towards a vibrant Aboriginal identity.  (Rev. ed.). Encyclopedia of Language and Literacy Development (pp.  1-8). London, ON: Canadian Language and Literacy Research Network. Retrieved from http://www.literacyencyclopedia.ca/pdfs/topic.php?topId=260
 Taylor, D. M., Usborne, E., & de la Sablonnière, R. (2008, 2012).  L’éducation bilingue dans les collectivités autochtones pour une identité  autochtone vivante. Encyclopédie du développement du langage et de  l’alphabétisation (p.1-8). London, ON: Réseau canadien de recherche  sur le langage et l’alphabétisation. Retrieved from   http://www.literacyencyclopedia.ca/pdfs/topic.php?topId=260&fr=true
 Peer  reviewed articles  In press Cárdenas, D., Roebroeck, E., Pelletier-Dumas, M.,  & de la Sablonnière, R. (in press). Les enjeux de la Charte des valeurs québécoises en tant que  politique assimilationniste: une augmentation du sentiment de menace et de la  légitimation des préjugés. Diversité  Canadienne.  Usborne,  E., & de la Sablonnière, R. (in press). Understanding my culture means understanding myself:  The function of cultural identity clarity for personal identity clarity and  personal psychological well-being. Journal  for the Theory of Social Behavior. 2014 Guimond, S., de la Sablonnière, R., & Nugier, A.  (2014). Living in a multicultural world: Intergroup ideologies and the societal  context of intergroup relations.European Review of Social Psychology, 25 (1),  142-188.  Gendreau,  A., & de la Sablonnière, R. (2014). The cognitive process of identity reconstruction after  the onset of a neurological disability. Disability and Rehabilitation, 36 (19), 1608-1617.  Taylor, D.M., de la Sablonnière, R., & French Bourgeois, L. (2014). Genuine  Community Ownership of Northern Education: From Theory to Practice. Northern Public Affairs, 2, 55-59. 2013de  la Sablonnière, R., French Bourgeois, L., & Najih, M. (2013). Dramatic  Social Change: A Psychological Perspective. Journal of Social  and Political Psychology, 1, 253-272.
 de  la Sablonnière, R., Auger, É., Taylor, D. M., Crush, J., & McDonald, D. (2013).  Social  change in South Africa: A historical approach to relative deprivation. British Journal of Social Psychology,  52, 703-725.  Taylor, D.M. & de la Sablonnière, R. (2013). Why  interventions in dysfunctional communities fail: the need for a truly  collective approach. Canadian  Psychology, 54, 22-29.   Plante, I., de la Sablonnière, R., Aronson, J. M., &  Théorêt, M. (2013). Gender Stereotype Endorsement and Achievement-Related Outcomes: The Role  of Competence Beliefs and Task Values. Contemporary Educational Psychology, 38, 225-235.  de la Sablonnière, R., Aubin, R., & Amiot, C. E.  (2013). Le processus d’intégration des identités culturelles : La  réalité des immigrants. Revue québécoise de psychologie, 34, 247-268. Yampolsky, M.A., Amiot, C.E., & de la Sablonnière, R.  (2013). Multicultural  identity integration and well being: a qualitative exploration of variations in  narrative coherence and multicultural identification. Frontiers in Cultural Psychology, 4, 1-15.  Carpentier, J., & de la Sablonnière, R. (2013). Identity  profiles and well being of multicultural immigrants: the case of Canadian  immigrants living in Quebec. Frontiers in  Cultural Psychology, 4, 1-15.                2012 de la Sablonnière, R.,  & Pelletier-Dumas, M.  (2012). La place des anglophones dans le récit culturel du Québec : le  rôle des points tournants historiques. Enjeux de l’univers social, 8, 28-31.
               de la Sablonnière, R., Tougas, F., de la Sablonnière, E.,  & Debrosse, R. (2012). Profound  organizational change, psychological distress and burnout symptoms: The  mediator role of collective relative deprivation. Group Processes  & Intergroup relations, 15 (5), 776-790.               de la Sablonnière, R., Sabourin, M., Auger, É., &  Newton, G. (2012). Facilitating open access in the behavioral sciences. Data  Science Journal, 11, 9-28.               Auger, É., de la Sablonnière, R., Sabourin, M., &  Newton, G. (2012). Author’s response: Facilitating open access in the behavioral sciences. Data  Science Journal, 11, 9-28.                2011de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., Pinard  Saint-Pierre, F., & Annahatak, J. (2011). Cultural Narratives and Clarity of  Cultural Identity: Understanding the well-being of Inuit Youth. Primitivism:  A journal of Aboriginal and Indigenous community health, 9 (2),  301-322.
               Bougie, E., Usborne, E., de la Sablonnière, R., &  Taylor, D. M. (2011). The cultural  narratives of Francophone and Anglophone Quebecers: Using a historical  perspective to explore the relationships among collective relative deprivation,  in-group entitativity, and collective esteem. British Journal  of Social Psychology, 50 (4), 726-746.               2010de la Sablonnière, R., Debrosse, R.,  & Benoit, S. (2010). Comparaison de trois conceptualisations de  l’intégration identitaire: une étude auprès d’immigrants québécois. [Comparing  three identity integration conceptualizations: A study among Quebec
 Immigrants]. Cahiers internationaux de psychologie  sociale, 88, 663-682.
               de la Sablonnière, R., Auger, É., Sadykova, N., &  Taylor, D. M. (2010). When the “we”  impacts how I feel about myself: Effect of Temporal Collective Relative  Deprivation on personal well-being in the context of dramatic social change in  Kyrgyzstan. European Psychologist, 15, 271-282.               de la Sablonnière, R., Tougas, F., & Coulombe, S.  (2010). Changements sociaux, valeurs et effet médiateur de la privation  relative: la situation en Russie [Social changes, values, and the mediation  effect of relative deprivation: The situation in Russia]. Cahiers  internationaux de psychologie sociale, 85, 11-33.
 de la Sablonnière, R., Tougas, F., & Perenlei, O. (2010). Beyond social  and temporal comparisons: the role of temporal inter-group comparisons in the  context of dramatic social change in Mongolia. Journal of  Social Psychology, 150, 98-115.
               2009de la Sablonnière, R., Hénault, A.-M., & Huberdeau,  M.-E. (2009). Comparaisons sociales et comparaisons temporelles: vers une  approche séquentielle et fonction de la situation unique. [Social and  temporal comparisons: A sequential approach and the role of the unique  situation]. Cahiers  Internationaux de Psychologie Sociale, 83, 3-24.
               de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., & Sadykova, N.  (2009). Challenges of  applying a learning approach in the context of higher education in Kyrgyzstan. International  Journal of Educational Development, 29, 628-634.               de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., Perozzo, C.,  & Sadykova, N. (2009). Reconceptualizing  relative deprivation in the context of dramatic social change: The challenge  confronting the people of Kyrgyzstan. European Journal of Social Psychology,  39, 325-345.               de la Sablonnière, R., Tougas, F., & Lortie-Lussier,  M. (2009). Dramatic  social change in Russia and Mongolia: Connecting relative deprivation to social  identity. Journal of Cross-Cultural Psychology, 40, 327-348.               2008Amiot, C. E., & de la Sablonnière, R. (2008). Immigrants in  Québec: Toward an explanation of how multiple and potentially conflictual  linguistic identities become integrated. Diversité  Urbaine, automne, 145-161.
               de la Sablonnière, R. (2008). Le bien-être psychologique des francophones et des  anglophones : le rôle des points tournants de l'histoire du Québec. Diversité  Urbaine, automne, 131-144.               de la Sablonnière, R., & Tougas, F. (2008). Relative deprivation and social identity in times of  dramatic social changes: The case of nurses. Journal of Applied Social  Psychology, 38, 2293-2314.               2007Amiot, C. E., de la Sablonnière, R., Terry, D. J., &  Smith, J. R. (2007). Integration  of social identities in the self: Toward a cognitive-developmental model. Personality and  Social Psychology Review, 11, 364-388.
               de la Sablonnière, R. (2007). « Désélectriser » le choc  culturel : le malaise identitaire chez l'intervenant. Équilibre, 2,  38-41.Blanchard, C. M., Mask, L., Vallerand, R. J., de la  Sablonnière, R., & Provencher, P. (2007). Reciprocal  relationships between contextual and situational motivation in a sport setting. Psychology of  Sport & Exercise, 8, 854-873.
 2006Lagacé, M., Tougas, F., Laplante, J., & de la  Sablonnière, R. (2006). Du travail à la retraite, un parcours qui se réinvente?  Une étude empirique auprès de retraités de la nouvelle génération. Vie  et vieillissement, 5(4),  21-28.
               2005Tougas, F., Rinfret, N., Beaton, A., & de la  Sablonnière, R. (2005). Policewomen  acting in self-defense: Can psychological disengagement protect self-esteem  from the negative outcomes of relative deprivation? Journal of  Personality and Social Psychology, 88, 790-800.
               2004Tougas, F., Lagacé, M., de la Sablonnière, R., & Kocum, L.  (2004). A new  approach to the link between identity and relative deprivation in the  perspective of ageism and retirement.               International Journal of Aging & Human  Development, 59, 1-23.
               Tougas, F., Desruisseaux, J.-C., Desrochers, A.,  St-Pierre, L., Perrino, A., & de la Sablonnière, R. (2004). Two forms of  racism and their related outcomes: The bad and the ugly. Revue canadienne  des sciences du comportement, 36, 177-189.               Joly, S., Tougas, F., & de la Sablonnière, R.  (2004). Le nationalisme d'un groupe minoritaire: pour le meilleur  ou pour le pire? Revue canadienne des sciences du comportement,  36, 45-55.               2003Tougas, F., de la Sablonnière, R., Lagacé, M., &  Kocum, L. (2003). Intrusiveness  of minorities: Growing pains for the majority group? Journal of  Applied Social Psychology, 33, 283-298.
               2002Desruisseaux, J.-C., St-Pierre, L., Tougas, F., & de  la Sablonnière, R. (2002) Jeunes Haïtiens de Montréal et déviance: frustration,  méfiance et mauvaises fréquentations. Revue québécoise de  psychologie, 23, 43-55.
               1999de la Sablonnière, R. (1999). Jak sie sprawdza postepy w  nauce z zakresu jezyka francuskiego w Quebecu [Polish]. (Évaluation de  l'acquisition de la langue maternelle au Québec). Nowa Polszczyzna, 1,  29-30.
 Journal  articles and other publications without peer review Pelletier-Dumas, M., Roebroeck, E., Cárdenas,  D., & de la Sablonnière, R. (2013, 19 octobre). La Charte des valeurs: une politique  assimilationniste allant contre la cohésion sociale. Le Huffington Post  Québec. Récupéré de http://quebec.huffingtonpost.ca/mathieu-pelletier-dumas/charte-valeurs-contre-cohesion-sociale_b_4122982.html. Cleveland, J., de la Sablonnière, R. et al. (2013, 4 novembre). Choisir l'intégration, pas l'intégrisme. Le  Huffington Post Québec. Récupéré de http://quebec.huffingtonpost.ca/janet-cleveland/choisir-integrationpas-integrisme_b_4197802.html de la Sablonnière, R., & Taylor, D. M. (2011). Procès de Guy Turcotte –  Le risque réel de la normalisation de la violence au Québec. Le Devoir. B-5.              Retrieved from http://www.ledevoir.com/societe/justice/327969/proces-de-guy-turcotte-le-risque-reel-de-la-normalisation-de-la-violence-au-quebec                Sancho, M.-C., & de la Sablonnière, R. (2009). Le  rôle du conflit identitaire dans le changement de trajectoire de vie. Journal  Le Bonjour, décembre, 14.                  de la Sablonnière, R., Pinard  Saint-Pierre, F., Perozzo, C., Debrosse, R., Coulombe, F. S., Auger, É.,  Carpentier, J., Hénault, A.-M., French Bourgeois, L., & Fneiche, E. (2007). Vers une intégration réciproque des identités culturelles:  un sens à la crise symptomatique des accommodements raisonnables. Mémoire présenté à la Commission de  consultation sur les pratiques d'accommodement reliées aux différences  culturelles.               de la Sablonnière, R. (2007). Compte rendu de lecture du  livre « Les fondements de la psychologie sociale, 2ième édition », sous la  direction de R. J. Vallerand. Psychologie canadienne, 48, 46-48. Research reports and other publications                Auger, E., Blondin-Gravel, R., de la Sablonnière, R.,  & Taylor, D. M. (2011). Construction of a Xenophobia Scale 2010. Southern  African Migration Project (SAMP). Queens’ University. Kingston.               Sancho, M.-C., Hortop, G., de la Sablonnière, R.,  Gorborukova, G. L., Baldwin, M. D., Lydon, J. E., Taylor, D. M. (2009). Different  social identities. Preliminary report. Université de Montréal.               Crush, J., de la Sablonnière, R., McDonald, D. A.,  Williams, V., Leftko-Everett, K., Dorey, D., & Taylor, S. M. (2008). The perfect  storm: The realities of xenophobia in contemporary South Africa. Southern  African Migration Project: Cape Town.               de la Sablonnière, R., Sabourin, M., & Zborowski, M. (2007).  Rétroaction relative à l'ébauche de la Stratégie d'octobre 2007: Stratégie  canadienne sur l'information numérique. Pour le Comité national canadien,  Committee on Data for Science and Technology (CNC/CODATA).               de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., & Coulombe, S.  (2007). Construction of a Xenophobia Scale. Southern African Migration Project  (SAMP). Queens'  University. Kingston.               de la Sablonnière, R., & Osmanalieva, Z.  (2004). Report on CEP students' evaluation of teacher in Central Asia and  Mongolia. Criticism and suggestions for improvement of the questionnaire. Civic  Education Project, Central Asia and Mongolia. Bishkek, Kirghizstan.               de la Sablonnière, R. (2004). Study guide for  «Paillant, J. (2001). SPSS surviving manual: A step by step guide to data  analysis using SPSS for Windows (version 10). Buckingham & Philadelphia:  Open University Press». Bishkek, Kirghizstan.               de la Sablonnière, R., & Tougas, F. (2002). La réaction du  personnel infirmier suite aux changements organisationnels. Rapport de  recherche présenté au Centre Hospitalier Saint-Eustache.               de la Sablonnière, R., Lamontagne, C., & Mailloux, Y.  (1998). Projet de recherche de la direction des programmes pré-diplômés  en psychologie sur l'enseignement des méthodes quantitatives. Phase I.  Le problème. Rapport des activités pour l'année '97-'98 soumis au Comité  exécutif de l'École de Psychologie. Research reports on aboriginal communities               2012de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., Pilurtuut, U., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., &  Manrique, E. (2012). Survey research as a vehicle for constructive social  change: Partnering with parents and communities in education. Research report  #4: Summary of Phase I. Report submitted to the Canadian Council on Learning;  Indian and Northern Affairs, Canada; Kativik School Board; Nunavut Ministry of  Education; Northwest Territories Ministry of Education, Culture, and  Employment; Nunatsiavut Ministry of Education.
               2011Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E., &  Redmond, A. (2011). Summary of key results from the Kangiqsujuaq  language testing.Rapport de recherche présenté à la Commission scolaire  Kativik.
 Taylor, D.M., de la Sablonnière, R., Usborne, E., & Redmond, A.  (2011). Kangiqsujuaq language testing and data collection. Rapport  de recherche présenté à la Comission scolaire Kativik.                Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne,  E., Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., de Krom, V., Pilurtuut, U., &  Laughlin, J. (2011).Satuutitsasiurniq: partnering with Inuit parents and  communities in education. Pan-Northern analysis paper. Submitted to  the Indian and Northern Affairs Canada.               Pilurtuut, U., de la Sablonnière, R., Qumaaluk, Q.,  Tertiluk, A., Taylor, D. M., & Manrique, E. (2011). The  Satuutitsasiurniq Project: Phase II – Meeting 1.                Pilurtuut, U., de la Sablonnière, R., Qumaaluk, Q., Tertiluk,  A., Taylor, D. M., & Manrique, E. (2011). The Satuutitsasiurniq  Project: Phase II – Meeting 2.               Pilurtuut, U., de la Sablonnière, R., Qumaaluk, Q.,  Tertiluk, A., Taylor, D. M., & Manrique, E. (2011). The  Satuutitsasiurniq Project: Phase II – Meeting 3.                2010Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E.,  Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., de Krom, V., Pilurtuut, U., & Laughlin, J.  (2010). Survey research as a vehicle for constructive social change:  Partnering with parents and communities in education. Research report #3:  Surveying an entire community. Report submitted to the Canadian  Council on Learning; Indian and Northern Affairs, Canada; Kativik School Board;  Nunavut Ministry of Education; Northwest Territories Ministry of Education,  Culture, and Employment; Nunatsiavut Ministry of Education.
               Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E.,  Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., de Krom, V., Pilurtuut, U., & Laughlin, J.  (2010). Survey research as a vehicle for constructive social change: Partnering  with parents and communities in education. Research report #2: Engaging the  community. Report submitted to the Canadian Council on Learning; Indian and  Northern Affairs, Canada; Kativik School Board; Nunavut Ministry of Education;  Northwest Territories Ministry of Education, Culture, and Employment;  Nunatsiavut Ministry of Education.               Taylor, D. M., de la Sablonnière, R., Usborne, E.,  Qumaaluk, Q., Tertiluk, A., de Krom, V., Pilurtuut, U., & Laughlin, J.  (2010). Survey research as a vehicle for constructive social change: Partnering  with parents and communities in education. Research report #1: Designing the  survey research instrument. Report submitted to the Canadian Council on Learning;  Indian and Northern Affairs, Canada; Kativik School Board; Nunavut Ministry of  Education; Northwest Territories Ministry of Education, Culture, and  Employment; Nunatsiavut Ministry of Education.               2008de la Sablonnière, R., Usborne, E., & Taylor, D. M.  (2008). Do you want 1  cookie now or 2 cookies later? How to succeed at school. Rapport de  recherche présenté à la Comission scolaire Kativik.
               de la Sablonnière, R., Taylor, D. M., Pinard  Saint-Pierre, F., & Annahatak, J. (2008). Cultural  narratives and clarity of identity: Understanding the well-being of Inuit Youth. Rapport de  recherche présenté à la Commission scolaire Kativik. 2007Taylor, D. M., Aitchison, M., Keleutak, H., Airo, S., Qumaaluk, Q.,  Qinuajuak, S., de Krom, V., de la Sablonnière, R., & Usborne, E. (2007). Partnering  with parents and communities: Maximizing the educational experience for Inuit  students. Publication  imprimée et sur Internet. Retrieved from http://www.itk.ca/publication/itk-education-initiative-education-accord-and-summit-report
 Document distribué lors du Sommet sur l'éducation à Inuvik Avril 2008.  Inuit Tapiriit Kanatami (ITK).
               Taylor, D. M., & de la Sablonnière, R., (2007). Failing our  Aboriginal people: A normative theory of effective social change. Rapport  de recherche présenté à la Comission scolaire Kativik. |